Vlucht EL2010 verwacht – vertraging 2 uur - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Bento Mol - WaarBenJij.nu Vlucht EL2010 verwacht – vertraging 2 uur - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Bento Mol - WaarBenJij.nu

Vlucht EL2010 verwacht – vertraging 2 uur

Door: Bento

Blijf op de hoogte en volg Bento

16 April 2010 | Libië, Tripoli

Goedemorgen dames en heren, welkom in Libië en welkom aan boord van deze Iveco 40-10 2WM. Namens Elephant Air heet ik u van harte welkom op deze vlucht van Sirte naar Ajdabiya. Mijn naam is Bento Mol en ik ben uw gezagvoerder op deze vlucht. Naast mij zit onze co-piloot de heer Bauke Betzema. De verwachte vluchttijd vandaag is 8 uur. Allereerst onze excuses voor de vertraging van twee uur. Vanwege een defect aan het koelsysteem van de kist van Dodo Airways konden we niet eerder vertrekken. Deze problemen zijn inmiddels verholpen en we zijn klaar om van start te gaan. Een speciaal welkom aan onze passagiers in de business class Margo en Bas die vanwege technische problemen tot aan Cairo tijdelijk ander vervoer moesten kiezen. Hun vervoermiddel is momenteel op transport naar de Egyptische grens. De temperatuur is ergens rond de 35 graden en zal de komende dagen nog verder stijgen wanneer we verder de Sahara intrekken. De wind is hard tot stormachtig rond kracht 8 en voelt aan als een heteluchtoven. Vanuit de cockpit wens ik u nog een prettige vlucht
Het was de zoveelste keer dat we weer niet voor het donker aan zijn gekomen op de bestemming. Dit keer gewoon wildkamperen op het strand. Een paar teams waren al om 15:00 uur op het strand aanwezig terwijl de Big Four pas rond 9 uur ’s avonds aankwamen. Maar gelukkig hadden we wel verse groenten zodat Margo voor ons een lekkere maaltijd kon maken. Die hebben we meegenomen naar team Mambo Jambo waar Ruud ook net gekookt had. Dus al snel zaten we met een man of 10 heerlijk te smullen van pasta met groenten en kip met worteltjes in een overheerlijke saus.. Erg gelachen en Vanmorgen vroeg eerst even een wc (lees: zandhoop) opgezocht en meteen doorgelopen de zee in voor een douche in het ijskoude water. Daarna meteen om 8 uur vertrokken richting Tubruk dwars door de Sahara. Af en toe zie je een groepje dromedarissen grazen van het weinige groen dat er groeit. Voor de rest is het een paar honderd kilometer rechtdoor tussen zandduinen en stenen.
Helaas of misschien gelukkig, kwam ik er vanmiddag achter dat de ashoes van ons rechter voorwiel is gescheurd. Dus in plaats van door te rijden tot vlak voor de Egyptische grens moeten wij nu in Tubruk op zoek naar een garage. Jurjen van team Chipolopolo en Roel van team Dodo gingen mee onder begeleiding van onze gids Abdusalam die ons hielp de weg te vinden in de stad. We vonden een garagebedrijfje met alle onderdelen verspreid over de vloer. Voor 40 dinar (ongeveer 23 euro) zou hij de demontage en montage doen maar dan moesten we wel zelf de ashoes ergens vandaan halen. Dus na een half uurtje demontage konden we op pad met de gescheurde ashoes. De meest geweldige winkeltjes tot het dak toe gevuld met onderdelen. Bouten, schroeven, moeren, en alle auto-onderdelen die je maar kunt bedenken. Maar natuurlijk nergens precies de goede ashoes te vinden. Maar uiteindelijk bij het tiende winkeltje er eentje gevonden die er veel op leek. Gekocht voor 5 dinar en snel weer terug. Bauke en Jurjen waren inmiddels druk aan het voetballen met de monteurs en hun kinderen maar dat spelletje werd door de hoofdmonteur met een korte schreeuw beeindigd omdat er weer gewerkt moest worden aan de wagen. Na een uur hard werken zat alles er weer onder en konden we onze weg vervolgen. Nu zitten we doodmoe en uitgeput in een splinternieuw hotel met alleen maar oranje gasten vlak bij de Egyptische grens. Het is inmiddels bijna middernacht en de wake-up-call is om 04:45 uur… hoog tijd om te gaan slapen dus.

groetjes Bento en Bauke, team Elephant
www.oranjetrophy.nl
:SMS update:: 19 april 2010 :
Ca=C3=AFro, bloedheet, smerig en chaotisch. Gisteravond ontvangen op =
de NL ambassade. Veel pers, belangrijke mensen en Heineken. Daarna na=
ar een club waar ik om middernacht werd toegezongen door de aanwezige=
n. Als cadeau oa een paspop genaamd Benta gekregen. Ze MOET mee naar =
Kaapstad. Ik ben benieuwd. Zo naar de piramides en daarna verder de w=
oestijn in ri het Zuiden. Een heel aparte verjaardag :-)

• 17 April 2010 - 06:31

Francia Vd Burgt:

Moeder van Dick
    Hey leuk jullie reisverslag te lezen Geweldige ervaring die jullie opdoen en ja iedere ervaring is er een. Héél véél succes en blijf ook jullie volgen
    Groetjes aan Dick en Nick.

• 17 April 2010 - 08:03

Zus Van JurjendK:

Hoi hoi,
    Wat super leuk om alles te lezen wat niet allemaal in de spits vermeld wordt!
    Wat een avonturen!!
    Geniet allemaal ontzettend!
    Groetjes,
    Rivka

• 17 April 2010 - 08:27

Annelieke:

Hey B en teamgenoot!

Wat een genot elke keer weer als ik op deze pagina kom. Gelukkig is het hier ook zonnig en gelukkig is het geen 35 graden ;-). Ik ga vanavond maar eens de kroeg bezoeken en morgen naar Laura Jansen luisteren in Paradiso. I'll drink a fresh cold bear on you :-D.

Cheers! X A

• 17 April 2010 - 17:35

Sab:

Dit begint al aardig wat trekjes te krijgen van sommige acties waarin DonkerBlond zich twee jaar geleden mee bezig hield. Alle geluk. Liefs aan T. X Sab

• 17 April 2010 - 18:31

Bren En Hen:

Hoi Bento en Bauke !

Top dat onze vriendjes Go en Bas met jullie mee kunnen reizen !!
    Leuk om je verslag te lezen ! Enneh alvast een fijne verjaardag gewenst ook alvast voor Gootje:-)

Groetjes Bren en Hen

• 18 April 2010 - 10:04

Lous:

Bento,van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hans heeft al een sms gestuurd,maar ik wil toch nog even kwijt dat ik erg geniet van je verhalen! Zo blijven de achterblijvers op de hoogte en lezen we gelukkig acheraf wat er evnetueel mis is gegaan!
    We willen natuurlijk wel lekker slapen!!! x mama lous

• 18 April 2010 - 14:16

Willemijn:

Mooie hoed!
    Nog 1 dagje en dan ga je je laatste jaar als dertiger in ;-)
    Maak er maar een mooi feestje van morgen.
    Veel liefs van je zusje!

• 18 April 2010 - 15:12

Daan Groen:

alvast een fijne verjaardag! Toch had ik je geen 50 geschat.

• 18 April 2010 - 18:30

Gre:

hall0 bento.Van harte gefeliciteerd met je ver
    jaardag. Veel succes nog
    en we volgen je op je verre reis .toi toi.

GR GRE en TEUN

• 18 April 2010 - 20:14

Bea:

Gefeliciteerd Bento! Ik lees je fantastische verhalen en schenk ondertussen ff een borrel in zodat ik op je verjaardag kan proosten; PROOST! Op een mooi nieuw jaar en een geweldige trip verder. (Hoeveel kan er eigenlijk stuk aan die bak??)
    Grtjs, Bea

• 19 April 2010 - 06:34

Astrid:

Hey Bento,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat ze in Egypte ook lekkere verjaardagstaart hebben. Geniet ervan!
    X. Astrid

• 19 April 2010 - 07:09

Suzan:

Hey Bento, Gefeliciteerd!!

Nice work! Niets mooier dan klussen met locals!

Ik leef met jullie mee!!

Groetjes aan alle Dutchies!

KID

• 19 April 2010 - 07:20

Jolanda:

Hoi Bento,

leuk om elke keer even je verslag te lezen! Ben best wel jaloers.... (al die avonturen)

Hier gaat alles prima, onze dochter Lis is alweer ruim 3 weken oud.. gaat dt snel he.
    Ik geniet van het prachtige weer hier in Nederland (het is nu alle dagen zonnig)

Ik wandel dus alle daen trots achter de kinderwagen. (weer eens iets anders dan door de woestijn crossen ha ha)

Veel succes nog en ik houd je blog in de gaten.

x Jolanda

Groetjes van Jan en Lisa

• 19 April 2010 - 07:20

Jolanda:

Hoi Bento,

Veel succes nog en ik houd je blog in de gaten.

x Jolanda

Groetjes van Jan en Lisa

• 19 April 2010 - 07:28

Angela:

hee avonturier!
    Leuk verslag, wat een stoere reis, kben heusss niet jaloers....
    Have a very happy birthday vandaag(ouwe knar)!!
    x

• 19 April 2010 - 07:40

Willemijn:

Er is er één jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien dat ben JIJ!!!!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag broer!
    Je bent dus de rest van de reis in goed gezelschap van Bauke en Benta. Dus dat komt wel goed.
    Fijne dag!
    Dikke verjaardagskus van je zus.

• 19 April 2010 - 07:42

Ronald:

Hey Bento, van harte gefeliciteerd met je verjaardag:)!! Heel erg leuk om op deze manier te kunnen volgen wat jullie allemaal meemaken. Wederom een heel avontuur!! Blijf genieten van al het moois wat je tegen komt.
    Groeten,
    Ronald

• 19 April 2010 - 07:43

Sytha:

Hoi!!een glimlach op mijn gezicht als ik de reisverhalen lees! go Bento go! p.s.: Happy Birthday! x

• 19 April 2010 - 07:45

Frank Koster:

Bento,

Gefeliciteerd, dat je nog een hele ouwe olifant mag worden.

Suc6 met zandhappen.

• 19 April 2010 - 07:46

San:

Hi Bento,

Van harte gefeliciteerd, maak er een super dag van.

Groetjes San

• 19 April 2010 - 07:47

Oranje Baard:

gefeliciteerd broer, veel succes nog. p.s. de billy ocean (boot) heeft de tocht met omweg naar amsterdam gehaald(120km).

• 19 April 2010 - 08:32

Marike:

wauw bento! Wat een avontuur. stoer hoor! Het klinkt geweldig. Ook gefeliciteerd met je verjaardag! Ik blijf de avonturen volgen. GRoet jes van Marike

• 19 April 2010 - 08:33

Ben En Irene:

Hoi Bento,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Neem er een zandtaartje op.

• 19 April 2010 - 08:47

Elza:

Gefeliciteerd! Fijne verjaardag, succes!

• 19 April 2010 - 08:48

Willemijn Reenalda:

Hoi Bento,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Geniet van deze dag en de verdere reis.

Groet,
    Willemijn

• 19 April 2010 - 08:58

Merijn:

Hey Bento,

van harte gefeliciteerd jongen! Leuke verhalen.
    Geef Benta maar een dikke kus van me.

Groetjes,

Merijn

• 19 April 2010 - 09:02

Stefan:

cool man... nou ja cool... 35 graden plus... windkracht 8... heteluchtoven...

• 19 April 2010 - 09:04

Stefan:

en nog gefeliciteerd met je birthday... zou hallmark ook in de woestijn kaartjes brengen?

• 19 April 2010 - 09:24

Inge:

Gefeliciteerd Bento!! Weer eens wat anders dan je verjaardag vieren in een kring met blokjes kaas ;-)
    Als je nog wensen hebt uit Nederland (pindakaas ofzo ;-) mail ze dan door voor 9 mei. Neem ik 't mee! Heb er zin in!

Groet,
    Inge

• 19 April 2010 - 10:24

Mirjam:

Hey Bento,
    vanuit Nederland feliciteren wij jou met je verjaardag!! Veel plezier...
    Groetjes Cees en Mirjam + kids.

• 19 April 2010 - 10:31

Esther:

Hiep hiep hoera,

gefeliciteerd met je verjaardag!

Groetjes Ries, Es en de kids

• 19 April 2010 - 10:33

Annelieke:

Hey Bento!

Er is er een jarig hoera, hoera! Ook mooi, zo'n stofwolk op je verjaardag ;-). Het biertje gister op je gezondheid bij Laura Jansen ging niet door; de bandleden konden niet landen op Schiphol. Een vulkaan op IJsland besloot vorige week weer eens wat activiteit te vertonen. Dit leverde oa een gigantische aswolk op die richting Europa is gedreven. Gevolg: sinds vrijdag alle vliegverkeer gecanceled. Geen enkele vlucht vertrekt meer sinds die tijd in Europa of mag aankomen... Het was nog nooit zo stil op Schiphol.

Verder beginnen wij hier ook langzaamaan in oranjestemming te raken. Nog niet voor het WK, maar ons geliefde koninginnedag zit er weer aan te komen.

Overigens heb ik wel een wijntje op je gedronken gisteravond, dus niet getreurd, het komt wel goed met je 40e levensjaar ;-). Maak er een mooie dag van, ik zie het volgende bericht met vreugde tegemoet.

X A

• 19 April 2010 - 11:38

Lies:

Bento, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik volg al je verhalen, het is leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. Veel succes op je verdere trip.

• 19 April 2010 - 14:33

Ans En Greet:

hoi Mol ben je echt al derig?Je mocht toch alleen als je beneden de dertig was?Wat lullig nou.In elk geval van harte met je verjaardag.Met hoeveel mensen ga je naar het kaapstadse feestje?
    Nou tot de volgende keer groeten Ans en Greet en Tonneke en Joe.

• 19 April 2010 - 16:03

Wouter VW:

Gefeliciteerd man!
    Goeie reis, mooi dat jullie nu vanaf de andere kant de Sahara doorkruisen :)

• 19 April 2010 - 16:50

Cindy:

Hee Partyboy, ik wil je bij deze feliciteren, evengoed een fijne verjaardag eentje die je niet snel zult vergeten.
    Dikke verjaardagskus van mij en wederom succes op je barre tocht!! xx

• 19 April 2010 - 17:28

Welmoed:

Heey Bento, birthdayboy.
    Van harte gefeliciteerd, geniet er nog maar ff van dat je een nog dertiger bent. Ik weet inmiddels, als veertiger, dat alles enorm bergafwaarts gaat. Het jeugdige is er dan echt goed af. Alhoewel, jij blijft waarschijnlijk forever young. Maak je het niet te laat met Benta?